Sunday, 17th of December 2017
Sunday, 17th of December 2017

Mountainbiking, spinning, eller vanlig motionscykling. Cykling har växt otroligt på senare år, både som en form av konditionsträning och som sport. Pilates har mer att göra med cykelträning än vad man kan tro. Formen för en effektiv cykelträning är beroende av din position på cykeln och din bålmuskulatur.

Detta ska du tänka på när du cyklar
;

Huvud och nacke: avslappnad med blicken framåt

Överkroppen: avslappnad med minsta möjliga rörelse

Armar och händer: avslappnade, lätta händer på handtagen. Om dina händer ligger lätt på handtagen och kan lyftas utan att skifta kroppspositionen på sadeln, sitter du bra.

Knän: pekar framåt och rör sig upp och ner, inte åt sidorna. Ett stelt ryggslut kan tvinga dina knän ut ifrån mittlinjen, en stel rygg kan också påverka dina ben till en ”ko-ben” position.

Hållning på sadlen: Kroppsvikten mot bakre delen av sadeln, bröstkorg upp med bröstbenet framåt, tänk på att ”förlänga” magen, dra in och upp magen (ett pilates fundament). Denna hållning gör att du förlänger och slappnar av i ditt ryggslut, och du kan sitta bekvämt utan att bli trött i ryggen.

Ett pilates fundament är ”neutral ryggrad”. Netural ryggrad är viktigt att lära sig att bibehålla i alla sporter och former av kroppsträningar, så att man inte tvingar ryggraden in i en onaturlig position. Ryggraden har en naturlig s-form, som ska upprätthållas i största möjliga mån så onödig belastning ej läggs på den. Alltså, var uppmärksam på att ditt bäcken inte tippar framåt eller bakåt (vanligast) din ländrygg ska ha en naturlig liten kurva. Övre ryggen ska inte vara framåtböjd, något som är så vanligt. Se till att dina skulderblad är  neddragna (men inte ihopklämda), stretcha bröstmusklerna ofta, de bidrar annars till att dra dina axlar framåt och rundar övre ryggen framåt.

Pilates träning hjälper en cyklist att hitta en rätt och mer effektiv positionering genom ökad flexibilitet och bålstyrka.
Your Rating: Rate this post.Overall Rating:
(1 vote)

Already a member? Please sign in here
 
Not a Member? Click here to create a new login or enter the info below.
NameEmail (Only for verification)
Comment
Are you human?: Please enter in the text in the image below (this helps us keep out robots and spam)